Jij wilt je eigen bedrijf starten. Spannend en leuk! Hieronder lees je een aantal tips die je gaan helpen jouw plan concreet te maken.
Leer de markt kennen
Het is natuurlijk belangrijk om te weten of er een markt is voor jouw product of dienst. Het is zonde om tijd en geld te investeren om er daarna achter te komen dat er geen vraag is naar wat jij aanbiedt.
Bekijk de concurrentie
Concurrentie zul je vast en zeker hebben. Neem eens wat websites van concurrenten onder loep en bedenk hoe jouw bedrijf hier tegen af zou steken. Waarom zou de klant voor jou kiezen en niet een andere aanbieder?
Schrijf een plan
Bovenstaande twee tips zijn niet bedoelt om te ontmoedigen. Juist het tegenovergestelde. Want door de markt en de concurrentie te verkennen zul je juist ontdekken waar kansen liggen. Deze analyse gaat je helpen om jouw idee aan te scherpen. Verwerk deze kennis in een plan waarin je uitdiept wat je wilt bereiken en hoe je dit wilt doen.
Ken je doelgroep
Voor wie is jouw product of dienst bedoelt? Als je hier een duidelijk beeld bij hebt dan gaat dat je helpen op meerdere fronten. Denk aan het werven van klanten, het opzetten van een website en het bedenken van passende acties. Met een goed inzicht in je doelgroep kun je jouw concurrentiepositie versterken.
Financiële mogelijkheden uitdiepen
Wanneer je voor jezelf begint zul je de nodige uitgaven moeten maken. Breng in beeld wat je denkt te moeten investeren. Als starter heb je misschien niet een groot startkapitaal. Verken daarom alle opties. Start je een webshop? Er is een groot aanbod aan tweedehands materiaal; van bureaus tot magazijnstellingen. Aan de slag als ondernemer in de bouw? In plaats van kopen kun je een graafmachine huren of shovel huren wanneer je deze voor een specifieke klus nodig hebt. Dat kan een budgetbaar alternatief vormen.
Verdiep je in verzekeringen
Eigen baas zijn biedt veel vrijheid maar het betekent ook dat je veel verantwoording draagt. Verzekeringen helpen je de risico’s die onvermijdelijk aan zelfstandig ondernemen kleven te dekken. Bekijk welke verzekeringen jij voor jouw bedrijf moet afsluiten of laat je op dit gebied adviseren.
Werk een huisstijl uit
Een goed doorgevoerde huisstijl zorgt voor herkenning bij klanten. Denk aan een logo en specifiek kleurgebruik. Ook de tone of voice die je gebruikt op bijvoorbeeld je website, in advertenties of op social media valt onder de huisstijl. Door hier vooraf over na te denken en de huisstijl te laten aansluiten bij jouw onderneming en doelgroep, kun je deze vanaf het begin direct inzetten.